higijenska praksa

Dobra higijenska praksa u wellnessu i kozmetičkom salonu

Posebno je važno naglasiti aspekt higijene u wellnessu, kozmetičkom salonu i salonu za masažu u uvjetima covid-19 epidemije. Nužno je poštovati zakonski propisane standarde u pogledu higijene samog prostora, opreme i osoblja, kako bi omogućili svojim klijentima tretman, uz maksimalnu zdravstvenu sigurnost.

Osobito je važno obratiti pažnju na pravilno i redovno održavanje  i higijenu opreme, pribora i proizvoda  za kozmetičku njegu i masažu – da se opasnost od kontaminacije smanji na najmanju mjeru, uključujući i proizvode s kojima se provodi masaža i kozmetička njega.

Saloni moraju biti opremljeni proizvodima i uređajima, namijenjenim za dezinfekciju, sterilizaciju i održavanje radnog pribora i alata. Oni uz pravilno korištenje osiguravaju higijenu, a time i sigurnost posjetitelja i djelatnika. 

Kodeks pravila i propisa

Usklađenost sa sanitarno-higijenskim standardima u kozmetičkim salonima i frizerskim salonima regulirana je zakonskim propisima (Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti)

Važno je pravilno obučiti stručne djelatnike, i od početka rada salona postaviti visoku ljestvicu. Ne možete uštedjeti na svom zdravlju i zdravlju svojih klijenata! Veliku pozornost pri školovanju kozmetičara, wellness terapeuta i wellness menadžera posvećujemo teorijskim znanjima iz anatomije, fiziologije, dermatologije, mikrobiologije. To je važno kako bi svaki djelatnik wellnessa i kozmetičkog salona razumio zašto su sterilizacija i dezinfekcija neophodni u našem poslu. Također morate detaljno razraditi i djelatnike upoznati s pravilima i propisima  koji se odnose na osobnu higijenu terapeuta, higijenu radnog mjesta i pribora za rad.

Osobna higijena djelatnika

Važna je za očuvanje i unapređenje zdravlja. Poznato je da se mikroorganizmi najčešće prenose zbog ne-provođenja ili nepravilnog provođenja postupaka osobne higijene i to:

  • nečistim rukama,
  • kihanjem, kašljanjem,
  • ispuhivanjem nosa,
  • tjelesnim sekretima (gnoj i sl.) ili
  • preko kontaminiranih predmeta.

Prije izravnog kontakata s klijentima potrebno je skinuti prstenje, satove i narukvice s ruku. Ne preporučuje se imati umjetne nokte i lak na prirodnim noktima. Redovito održavanje higijenskih navika, a posebno pranje ruku, nužan je preduvjet za sprječavanje širenja zaraznih bolesti te je odraz socioloških i kulturnih navika pojedinca i sredine u kojoj živimo.

Radna odjeća

Iz higijenskih razloga obvezatno je nošenje propisane radne odjeće i obuće. Radna odjeća uvijek mora biti čista i primjerena za vrstu poslova koju radnik obavlja. Preporučljivo je da radna odjeća bude pamučna i da se može iskuhavati i glačati.

Radna odjeća treba biti čista i držati se u zasebnim ormarićima (ormarić treba biti dvodijelni, s posebno napravljenim odjeljkom za radnu i posebnim odjeljkom za civilnu odjeću). Nije dozvoljeno držati odjeću i obuću u skladištima, zahodima ili unutar prostora gdje se obavljan djelatnost!

Na suhe ruke potrebno je utrljati dezinfekcijsko sredstvo dok se koža ne osuši, a tada se navlače jednokratne rukavice. Za svakog klijenta koriste se nove rukavice. Jednokratne rukavice potrebno je mijenjati pri promjeni radnog procesa. Nakon uporabe, korištene jednokratne rukavice odlažu se u namjensku posudu za odlaganje otpada. Zabranjeno je ponovno korištenje već rabljenih rukavica

Dezinfekcija i sterilizacija

Dolazeći u salon na uslugu, klijent nam vjeruje ne samo u pogledu stručnosti za pružanje usluga, već i da ćete provesti uslugu štiteći njegovo zdravlje. Stoga je za svaku kozmetičarku, masera i vlasnika kozmetičkog salona, salona za masažu i wellnessa pitanje dezinfekcije i sterilizacije iznimno važno.

Dezinfekcija i sterilizacija pribora i instrumenata u kozmetičkom salonu stvar je na koju treba obratiti posebnu pozornost, jer ako kozmetičarka u svom radu koristi pribor i instrumente koji nisu dezinficirani i sterilizirani, čak i uz blago oštećenje kože, postoji rizik da klijent dobije infekciju .

U kozmetičkim salonima i wellnessu se radi s biomaterijalima koji mogu pohraniti viruse, bakterije, stafilokoke, gljivice. Ako su zaostali na korištenom priboru mogu se prenijeti klijentu i terapeutu. Stoga se mora zapamtiti da se svi alati korišteni pri pružanju usluge kozmetičke njege, masaže, manikure, pedikure, uređivanje obrva, moraju sustavno dezinficirati, a neki i sterilizirati.

Ovaj zadatak u potpunosti leži na plećima  vlasnika ili voditelja salona, stoga je važno u početku naučiti svoje djelatnike sterilizirati i dezinficirati, jer rad u kozmetičkom salonu zahtijeva odgovornost i poštivanje sanitarnih i higijenskih zahtjeva.

Koja je razlika između dezinfekcije i sterilizacije

Na ovo pitanje moraju znati odgovoriti svi zaposlenici wellness i kozmetičkog salona jer se ti procesi provode svakodnevno. Ova dva procesa različita su po načinu izvođenja, međusobno se nadopunjuju, ali se ne zamjenjuju.

Dezinfekcijom uništavamo cijeli niz vegetativnih oblika mikroorganizama ili ih reduciramo na razinu koja ne šteti ljudskom zdravlju uz odsutnost infekcije kojim se stvari i predmeti čine sigurnim za rukovanje.

Sterilizacija je postupak ili proces kojim se uništavaju sve vrste i svi oblici mikroorganizama, što znači da je lišeno svake kategorije života, što je i osnovna razlika između sterilizacije i dezinfekcije.

Postoji mnogo proizvoda koji se koriste za dezinfekciju u kozmetičkim salonima, savjetujem svojim učenicima da uvijek koriste proizvode koji su licencirani i preporučeni od strane sanitarne inspekcije.

Dezinfekcija se koristi u slučajevima kada sterilizacija nije moguća, na primjer, dezinfekcija ruku, zidova, podova, opreme, aparata itd. Osim toga, svakako je važno provesti dezinfekciju instrumenata odmah nakon uporabe. Velika prednost sterilizacije, osim učinkovitosti, je i mogućnost njezine automatizirane provedbe. Mokra kemijska dezinfekcija, s druge strane, ima mnoge subjektivne parametre (poštivanje vremena izlaganja, doziranja, dubine izlaganja itd.). Ako se dezinfekcija može provesti u gotovo svim prostorijama, tada je sterilizacija u osnovi medicinski pojam. Na taj se način alati i materijali koji dolaze u dodir s kožom i krvlju mogu zaštititi od infekcija.

Sterilizaciju moraju provoditi saloni koji nude usluge kod kojih je moguće oštećenje kože (japansko iscrtavanje obrva, tetovaže, medicinska pedikura, manikura). 

Što dezinficirati, a što sterilizirati ?

  • Mokro čišćenje prostora korištenjem dezinficijensi provodi 2 puta dnevno; jednom tjedno opće čišćenje (trebao bi postojati raspored) pomoću otopina za dezinfekciju;
  • Predmet dezinfekcije su koža ruku i stopala klijenta, ruke kozmetičarke i masera, aparati i površine i to tako da se nakon svake  usluge prvo se očiste/operu, a zatim se nužno dezinficiraju.
  • Jastuci za pedikuru i manikuru moraju imati plastificiran pokrivač koji se može nakon svakog klijenta tretirati dezinfekcijskom otopinom
  • Kade za pedikuru i manikuru oprati te uroniti nakon svakog klijenta u otopinu za dezinfekciju
  • Sve instrumente koji bi pri pružanju usluge mogli uzrokovati oštećenje kože (skalpeli, škarice, kliješta, nožići…), nakon korištenja staviti u otopinu za dezinfekciju, primijenjenu prema režimu za virusni hepatitis, nakon čega slijedi čišćenje prije sterilizacije i postupak sterilizacije
  • Instrumenti za pedikuru, manikuru, tetoviranje, piercing nakon sterilizacije se spremaju u vrećice za jednokratnu upotrebu ili u sterilizator, pod uvjetom da se koriste u roku od 1 sata

Osnovne metode i postupci dezinfekcije i sterilizacije

Danas kozmetičarke i stručnjaci za nokte koriste u svom poslu razni pribor za višekratnu uporabu (kliješta, škarice, skalpeli, nožići, držači, pincete itd.) i za jednokratnu upotrebu (narančasti štapići, turpije za nokte, jednokratne vrećice za pedikuru). Nažalost, nemoguće je u potpunosti raditi na jednokratnim instrumentima, jer njihov raspon nije toliko velik koliko bismo željeli. Štoviše, jednostavno je nemoguće izvesti niz postupaka pri pružanju kozmetičkih usluga koristeći samo jednokratne instrumente.

U wellnessu i kozmetičkim salonima postoji nekoliko faza dezinfekcije i sterilizacije: dezinfekcija, čišćenje prije sterilizacije i sama sterilizacija.

Dakle, svi alati za višekratnu uporabu i potrošni materijal koje se koriste u radu moraju se dezinficirati. Samo materijali za jednokratnu upotrebu ne zahtijevaju dezinfekciju i sterilizaciju. Prikladni su i laki za korištenje, a što je najvažnije, kupci ih vole.

Ako govorimo o priboru i instrumentima, onda bi oni trebali biti izrađeni od materijala koji se mogu lako dezinficirati. Dezinficijensi moraju imati: potvrdu o sukladnosti; potvrda o državnoj registraciji; smjernicama za upotrebu.

Dezinfekcija pribora za rad može biti kemijska i fizička.  Za kemijsku dezinfekciju koriste se kemijske otopine sa snažnim dezinfekcijskim učinkom. Izbor ove vrste sredstava vrlo je širok. Koju god metodu odabrali, prije svega, nakon rada, pribor se mora isprati u posebnim otopinama i tekućom vodom, očistiti od mogućih bioloških ostataka. Nakon toga se moraju uroniti u alkohol (denaturiran ili hidroliziran) jačine 70%, ili poseban dezinficijens. Fizička metoda čišćenja uključuje obradu s visokom temperaturom i korištenje ultrazvuka. Ultrazvučna kupka je posuda s tekućinom na koju je priključen izvor ultrazvučnog vala. Pod utjecajem ultrazvuka u tekućini nastaju mjehurići zraka koji čiste instrument. Također se aktivno koriste ultraljubičaste svjetiljke koje imaju baktericidna svojstva.

Što se tiče sterilizacije – danas se najčešće u praksi primjenjuje toplina kao sterilizacijski medij: bilo u obliku suhog zraka, bilo u obliku zasićene vodene pare pod tlakom. Kvalitetni saloni za kozmetičku njegu i medicinsku pedikuru opremljeni su sterilizatorima na vrući zrak koji rade s temperaturom od 170-200°C, u trajanju od 1,5 do 2 sata. Prednost sterilizacije vrućim zrakom je snaga penetracije i nekorozivnost instrumenata, a nedostaci sporost kod zagrijavanja na djelotvornu temperaturu. Zbog toga se gdje je to moguće preporučuje i drugi način sterilizacije autoklavom tj. parom ili vlažnom toplinom. Glavne prednosti parne  sterilizacije su njena jednostavnost, brzina i ekonomičnost. Osnovni je nedostatak da se ne može primijeniti kod materijala osjetljivih na vlagu i toplinu, te visoka cijena. 

Dnevnik sterilizacije

Svi prostori, oprema, medicinska i druga oprema moraju se održavati čistima. Osim mokrog i generalnog čišćenja (korištenjem kemikalija) u bilo kojem salonu u kojem se pružaju kozmetičke usluge, potrebno je ugraditi ultraljubičaste svjetiljke za regulaciju bakterija. Mokro čišćenje deterdžentima i dezinficijensima treba provoditi najmanje dva puta dnevno. Postupci čišćenja i dezinfekcije moraju se zabilježiti u dnevniku sterilizacije. Osim toga, morate voditi evidenciju nabave  sredstava za dezinfekciju, čišćenja sanitarnih čvorova te rasporede za čišćenje. Evidencije zahtijeva sanitarna inspekcija sukladni zakonskim propisima, a također će strukturirati i organizirati aktivnosti svih zaposlenika.

Savjeti za sigurnu uporabu kozmetike

  • Uvijek pažljivo pročitajte upute i obratite pažnju na sva upozorenja za uporabu.
  • Zatvarajte poklopce/čepove na proizvodima kada nisu u uporabi.
  • Koristite proizvode unutar roka valjanosti naznačenog na ambalaži.
  • Ne držite proizvode na suncu ili u blizini izvora topline.
  • Nikada ne razrijeđujte proizvode vodom niti ih miješajte s drugim proizvodima, osim ako je u uputi posebno navedeno.
  • Nanesite proizvode čistim rukama ili aplikatorom koji redovito operite nakon uporabe sapunom, deterdžentom ili blagim šamponom.
  • Koristite potpuno čist i suh aplikator.

Uporaba proizvoda čije djelovanje ovisi o pravilnoj primjeni

Kozmetički proizvodi čije djelovanje ovisi o pravilnoj primjeni (boje za obrve, kemijski pilinzi, neutralizatori i sl.) moraju imati priloženu uputu za uporabu, te je potrebno dobro ih pročitati i proučiti. Preporuka je prije uporabe proizvoda saznati od korisnika usluge o potencijalnim alergijskim
reakcijama na sastojke proizvoda koji se koriste u tretmanu, odnosno potrebno je znati što u
tom slučaju učiniti.  Kod klijenata koji navode bilo kakve alergije – ako u sklopu deklaracije proizvoda nije drugačije navedeno, mogu se provesti neki od testova preosjetljivosti, kao npr: za proizvode za bojenje obrva, trajnu šminku i kemijski piling: 

Malu količinu proizvoda za bojenje ili piling, pripremljene prema uputi, nanijeti na kožu iza uha. Nakon 30 minuta kremu odstraniti vatom ili isprati vodom. Ako nakon 24 sata na tom dijelu kože ima promjena (crvenilo, oteklina, svrbež), proizvod se ne smije koristiti. 

I na kraju želim naglasiti da kršenje režima i pravila higijene i sigurnosti klijenta, dezinfekcije, sterilizacije i skladištenja instrumenata, nepravilno rukovanje aparatima i proizvodima za njegu, može uzrokovati razvoj opasnih bolesti i za klijente i za djelatnike kozmetičkog salona i wellnessa.

Podijelite s prijateljima